Mikä on paras metsästyskoira?

Valvojat: remington870, Tuisku, sorsastaja, Hylsysoppa, CZ 527 Lux, Torgoth, Hankipoika, k.jooseppi, JoneK

Re: Mikä on paras metsästyskoira?

Kirjoittaja Oskari päivämäärä Ti Elo 04, 2009 6:16 pm

Noutajat ovat kiinnostuneita myös elävästä riistasta, osa käyttää rusakkojahdissa, osa kanalinnustuksessa.
Edelleenkin käy kokeissa katselemassa niin saat jotain kuvaa...
Vielä jos satut näkemään sen oikeasti pelaavan ja hyvän niin omasta koirasta sitten kykyjen ja tuurin mukaan voi odottaa mitään tekemättömän ja sen näkemän koiran väliin...
Käyttäjän avatar
Oskari
Aktiivinen kirjoittaja

Kirjoittaja Julius päivämäärä Ke Elo 05, 2009 6:29 am

No tuosta noutajien toimivuudesta jänis ja lintujahdissa olisin vähän eri mieltä. Sen verran olen kuitenkin noutajan omistajien kanssa maastossa liikkunut. Eipä niillä juuri mitään tee ennen kuin sen laukauksen jälkeen. Noutamaanhan ne on tosi hyviä (ei tietenkään kaikki siinäkään)
Jos niiden edestä riistaa lähtee niin etäisyys on mitä sattuu ukkoon ja vähän sellaista huupailua on se etsiminenkin. Riippuu tietenkin taas siitä, mitä kukin koiraltaan toivoo.
Eli noutajaa en etsi ja tuskin sellaiseen koskaan päädyn. Vähän enemmän pitää koirasta löytyä "munaa".
Julius
Harrastaja

Kirjoittaja Remington887 päivämäärä Ke Elo 05, 2009 7:42 am

Hmm. Nyt ei mulla juuri ole käsitystä mikä on topikin tosiaihe, mut minusta otsikonmukaisesti paras mettäkoira on se mistä itse pitää ja mihin haluaa panostaa. Mulla on yks 6 vuotias pystykorva ja toinen tuli tuossa jouluksi taloon. Näiden kanssa aika kuluu ja metässä mukava kulkee. Vanhempi toimii ihan mulle riittävästi ja se on minusta tärkeintä. En mä katso koiria sillä tavalla että kellä on paras tausta jne. tai millasia tuloksia ne on antaneet. Se on tärkeintä että itse on tyytyväinen ja pitää harrastuksesta.

Niin se taisi Tuomisen Erkkikin aikoinaan kirjoissaa kertoo kuinka oli hurahtanut piipahtaan koirakokeissa, ja siellä sitten omasta mielestään koira oli toiminut loistavasti, ja haukku ollut viimeisen päälle. Lintu olisi saatu eräksi moneen kertaan ja karkkojakin oli annettu. Tulos oli ollut tuomarin mielestä ihan surkee ja ei hyviä pisteitä ollut tullut. Siihen oli sitten Erkki meinannut että saa kokeet olla hänen puolesta. Koira toimi kuin unelma ja mitään vikaa ei ollut. Turhia juttuja kuulemma noi kokeet.

Omaa kokemusta ei ole mutta näkisin asian samalla tavalla. Koulutus on iso tekijä koiran toimivuudessa ja kokeet on enimmäkseen todistuksia toimivuudesta. Mutta ei kukaan tee mitään koiralla jonka suku on paras mahdollinen mitä budjetti antaa myötä ja sitten ei osata kouluttaa.

Tää on mun mielipide.

Remington887
Aktiivinen kirjoittaja

Kirjoittaja Julius päivämäärä Ke Elo 05, 2009 8:28 am

Asiaa kirjoittaa Remington887.
Kokeiden turhuuteen en osaa ottaa kantaa, mutta muuten olen kyllä pitkälti samaa mieltä.
Julius
Harrastaja

Kirjoittaja Oskari päivämäärä Ke Elo 05, 2009 9:14 am

Julius, koirahan toimii miten sitä opetat...
Ei se seisojakaan pelaa opettamatta.
Tuota "munaa" sinun on aivan turha hakea koiralle koska et omaa minkäänlaista kokemusta koirista ja ymmärystäkään ei tunnu olevan.
Se että olet muutaman koiran omistajan kanssa jutellut tms ei anna minkäänlaista suurempaa kokonaiskuvaa.
Tuo koehomma on kertojasta kiinni, niitä kun arvostellaan tietyn säännön mukaan ja kokeissa kun käy paljon niitä joiden OMASTA mielestä se koira on huippu ja jos ei sitten olekkaan se kokeen paras koira niin haukutaan koetta.
Kokeissa käy paljon sellaistakin väkeä kun metsästää mutta kokeilla saadaan jatkoaikaa metsästyksen lisäksi koiran kanssa touhuamiseen.
Mikä se parempi puolueeton osoitus koiran pelaamisesta on kun koetulos ja kva-titteli?
Ajokoira lienee rotuna hyvä esimerkki, jostain kumman syystä tietyt sukulinjat ovat edukseen, pelaavat metällä ja kokeissa muutenkin kun omistjan juttujen mukaan.
Terrierien kanssa tullut myös paljon touhuttua ja varsinkin naisväki ruikuttaa kokeista, pitkä matka ym kk kivut syynä ettei mennä, näyttelyyn kyllä ajetaan ja päästään, koirat kyllä pelaa puheissa, ovat huippuja jos pentuja kaupitellaan...
No kukin tyylillään...
Käyttäjän avatar
Oskari
Aktiivinen kirjoittaja

Kirjoittaja Julius päivämäärä Ke Elo 05, 2009 9:46 am

No, Oskari!
Mun koirakokemuksistahan sinä et tiedä mitään. Se että kyselen ekan lintukoiran perään ei tarkoittane, ettei minkäänlaista koiraa olisi koskaan ollut. Vai tarkoittaako?
Ja mitenkäs se ymmärryksen puutekin jo tuli todettua?
Muutenkin meinaat aina välillä käydä vähän kierroksilla, ihan suotta. Eihän tämä nyt oo kuin keskustelua eri koirarotujen soveltuvuudesta metsästykseen. Johon taas naisten kk kivut ei käsittääkseni liity mitenkään
Vai meneekö se teillä niin, että silloin ei metästä kukaan kun on se aika ??
Julius
Harrastaja

Kirjoittaja Remington887 päivämäärä Ke Elo 05, 2009 11:17 am

Kokeiden turhuudesta en itse tiedä. Vertaukseni oli suoraan kirjasta joka kertoo pystykorvalla metsästämisestä hyvinkin realistisessa muodossa minun mielestä.

Tulihan tuolla jo sekin ilmi että kokeissa käyttäjistä riippuu hyvinpaljon se mikä on turhuuden merkitys, mutta kuten tuli sekin selväks, jos omasta mielestä koira toimii hyvin tilanteita riittää ja koiran on hommannut juuri siihen tarkoitukseen että saa harrastaa ja saa koiransa avulla lintuja hieman erillä tapaa kuin kävelymies, on minun mielestä silloin omistaja oikeassa.

Ja sekin tuli tuolla ilmi josta jo vähän mainitsinkin aiemmin, että saadaa todistusta koiran toimivuudesta, eli suoranaisesti halutaan nostaa omaa imagoaan paikallisten metsästystovereiden piirissä. "on sillä naapurin pekalla mahtava koira. Löytää linnut jopa kilometrinpäästä eikä katkoja tule, saati kadotuksia. Siinä se peto tuolla metsässä. " Ja naapurin pekan naama punoitti kun kuuli sattumalta kylältä ihan outojen puhuvan hänen koirastaan, ja kehuivat maasta taivaisiin.

Eli kokeet ei ole turhia, vaan niistä saadaan merkintöjä papereihin/nettiin kuinka oma koira on toiminut silloisiin muihin koiriin nähden ja millaista pistesaalista koira on osoittanut eri tuomarien mielestä. Ei siis paranna koiran toimivuutta mitenkään, vaan antaa julkisuutta sen hyvyydestä, mitä ei saada aikaiseksi jos isäntä ei anna koiralle metsäaikaa ja treenauta sitä jotenkin haluamaansa lajiin.

Hmm.. Pätee täälläkin ilmeisesti se juttu mitä olen kylillä kuullut. Kyllä koiranomistajan akkaa saa haukkua mutta koiraa ?? Pirkule kun sen teet niin tunnet nahoissas.

Mulle on sama, mitä kenelläkin papereissa lukee. Itse haluan tehdä koirastani sellaisen kun siittä haluan ja siihen tarkoitukseen mihin sen haluan. Oli koiralla siihen isoisistä tai äideistä taustaa tai ei. Totuus lienee kuitenkin se että myös hyvissä suvuissa on koiria jotka ei vaan ala toimiin ?? Näin täällä meilläpäin on havaittu monesti. Eli koulutuksella ei ole ollut tarpeeksi pohjaa, tai tärkeimpiin aikoihin itse halutun riistan läsnäolo on ollut mailla tietämillä.

Remington887
Aktiivinen kirjoittaja

Kirjoittaja Lusben päivämäärä Ke Elo 05, 2009 1:32 pm

multa löytyy kkseisojan ja ajokoiran sekoitus joka on nyt reilun 3v vanha...aikas nuori vielä...hökeltää kun niin innoissaan aina kun pääsee metil mut siitä se rauhottuu aina vähä ajan päästä...mettälinnus en ole sitä käyttänyt..mutta järvellä sitäkin enemmän...hyvin noutaapi ja pelaa järvellä..ja onhan se pari kertaa jänöäkin ajanut ja alkutalvesta ammuin rusakon siltä...
Benelli sl121 Rafaello
Baikal mp153
Fabarm Compact
Lusben
Vakituinen kirjoittaja

Kirjoittaja Oskari päivämäärä Ke Elo 05, 2009 4:31 pm

juliuksen koirakokemuksia en toki tiedä mutta tyyli jolla koirista kyselet antaa ymmärtää että ei paljoa ole hommaa tullut tehtyä.
Remari kun noita koehommia katsoo eri tavalla, eikös se pelaavan koiran edellytys ole muutakin kun omistajan harrastus ja puhteet.
Pentua kun ostaja katselee niin helpompaa jos on sukutaulussa niitä mistä on faktaa, onhan ne terveystilastotkin turhia jos niin ajattelee, koirat kun aina on terveitä ja kun kerran pelaa eikä sairasta
Pakkaa vaan olemaan mutkikas tuo luonto kun terveistä vanhemmistakin saattaa tulla sekundaa terveydellisesti, samoin toki pelaamattomia joukkoon pelaavista.
MUTTA kun kerran koirasta maksamaan joutuu, aikaa uhraa koulutukseen (jos on opetettava rotu) niin sitä tervettä ja toimivaa ainakin itse pyrin valitsemaan.
Osalla on se himo päästä ensin valitsemaan, osa vannoo suumerkkeihin ym sontaa, tiedän kympin suumerkeillä olevia puutarhaan jalostettuja, samoin viimeisen rääpäleen nousemista pentueen parhaaksi jne.
Edellenkin oikeasti pelaavan koiran kanssa ei tarvi kun käydä hakemassa ne tulokset, tahkota ei tarvi mutta jos puheissa pelaa ja kokeissa on pääosin 0-tuloksia niin ainakaan minua ei sillä vakuuteta...
Käyttäjän avatar
Oskari
Aktiivinen kirjoittaja

Kirjoittaja mimme päivämäärä Ke Elo 05, 2009 7:18 pm

No kylläpäs sitä nyt vaahdotaan..

Itse olen siis ollut niin sanotusti "piireissä" eli harvinaisen rodun/meriittejä kahmineen koiran omistajana joutunut käyttämään kokeissa sekä näyttelyissä jotta saadaan rotua tunnetummaksi sekä niitä paljon puhuttuja Thö Koetuloksia. Muistakaahan nyt vaahtoojat että eri rotujen kokeissakin on aikamoisesti eroja, esim seisojilla käytännön metsästys sekä koetulokset ovat "kaksi eri asiaa" (huomatkaa heittomerkit). Seisojalta vaaditaan kokeissa paljon sellaista millä ei käytännön metsästyksen kanssa ole juurikaan merkitystä, ja tästä syystä voi monesti koetulokset olla vähän eri sorttia. Yhtenä pienenä esimerkkinä se että kokeissa vaaditaan noudossa omistajan kä-teen luovuttamista, käytännön metsästyksessä sillä ei ole yhtään mitään väliä luovuttaako koira kä-teen vai jalkojen juurelle tai istuuko koira luovuttaessa vai ei.

En nyt halua joka paikassa tuoda julki omistamiani rotuja. Todennäköisesti en tule koskaan omistamaan niin mahtavaa koiraa kun tämä yksi koira/rotu oli, mutta koska tätäkin rotua myydään paljon niin sanotusti tavan tallaajille sekä näille "olen metsämies ja koirani on käyttökoira"=käydään kerran vuodessa metsällä (ajan saatossa riistavietti häviää jalostuksen myötä?), niin valitsemalla aidosti metsästyslinjaisista olevan saksanseisoja saan maksimoitua todennäköisyyden sille että tuleva koirani on riistaviettinen ja omaa edellytykset aidosti toimia käytännön metsästyksessä.

Ymmärrän hyvin tuon että halutaan "munaa" omaavan rodun. Itsekään en noutajia tule omistamaan niiden tiettyjen luonteenpiirteiden ja "vässykkämäisyyden" takia (ja juu, on kokemusta käyttölinjaisista labbiksista). Saksanseisojissa on Sitä Jotain, luonnetta löytyy mutta samalla ovat mitä parhaimpia perhekoiria. Saksanseisoja vaatii seuraa, liikuntaa, aivotyöskentelyä ja rakkautta. Tottakai jokainen koira ja rotu tarvitsee edellämainittuja aktiviteetteja, mutta ehkäpä tuota ymmärrätte pointin, saksanseisojasta ei ole sohvaperunaksi vaikka se ei metsällä toimisikaan ja tämä asia on aina otettava huomioon pentua hankkiessa.

Jos ihminen sitoutuu koirankoulutukseen ja on aktiivinen, en näe mitään syytä miksei saksanseisojaa voisi hankkia myös siksi ensimmäiseksi lintukoiaroduksi. Valitsemalla sellainen pentue missä isä ja emä, sekä mielellään koko sukutaulu taaksepäin, ovat olleet todella metsästyskäytössä voidaan olettaa että pentu todella omaa voimakkaan riistavietin ja omaamalla sen kunnon riistavietin saadaan kyllä lähes varmasti jollain lailla toimiva seisoja, oli kouluttajana ensikertalainen tahi ei.

Anteeksi sekava teksti, yritän tässä illan päälle suoltaa jotain järkevää päästäni .
mimme
Kehityskelpoinen

Kirjoittaja Oskari päivämäärä To Elo 06, 2009 3:38 am

, tuo on naurattanut monasti miksi ihmeessä koeasioista kun on puhe seisojan omistajat takertuu tuohon luovutukseen?
Itsellä ollut moisia 2 kpl ja molemmilla onnistui tuo luovutus sekä vesinoudot hyvin.
Kova poru oli myös vesityökokeesta, laskee tulosta jos siinä ei onnistu, lapsellisen helppo se vesityökoe.
Kuitenkin seisojan omistajat kehuu kuinka koirat pelaa ja tekee mitä vaan, hieman ristiriitainen juttu.
Tuo "muna" mistä puhutte on aika jännä käsite, no ehkä tuo että vaimoa ei uskonut ellen kotona ollut itse ja pienpetoja kohtaa omaava viha (kissat myös) oli oikeastaan erona fyysisen koon lisäksi.
Opettaminen ei ollut vaikeaa omasta mielestä, tuo peltolinnustus sitten taas jäi vaiheeseen kun harjoitusmahdollisuuksia ei oikein hyvin ollut.
Seisoohan toki jokainen koira jolla on pikkuisenkin viettiä mutta se ei vielä tee mitään.
Linutujen löytäminen (fasaanikin menee kuumalla hukkaan vaikka siivityksen jälkeen näkee minne laskee), se että saa pidettyä seisonnassa ( ei mene liian lähelle), matka kun voi olla isännällä pitkä koiran luo, josko on riittävä haku ja maasto peitteistä niin vaatii isännältäkin, tiedottavia koiria kyllä on kaikilla kun kuuntelee
juliuksen tapauksessa tietenkin riippuu metsästyspaikoista paljon mitä kannattaa katsella.
Mutta mitä tuossa on katsellut nyt pian 5v noutajan omistaneena ja enenkin seisojamiehenä haukuttua rotua seuranneena pitää todeta että asiat kun itse kokeilee niin se tulee huomattua eri tavalla...
Yksilöstähän riippuu millainen rotunsa edustaja se on ja käyttötarve määrittää rodun mutta seisoja ei sentään noin ylivoimainen koira ole...
Käyttäjän avatar
Oskari
Aktiivinen kirjoittaja

Kirjoittaja Julius päivämäärä To Elo 06, 2009 11:21 am

Sinä se oot hupa kaveri.

"juliuksen koirakokemuksia en toki tiedä mutta tyyli jolla koirista kyselet antaa ymmärtää että ei paljoa ole hommaa tullut tehtyä."

Tuon perusteellahan "rooli" on onnistunut, kuten tarkoitus olikin.
Mutta minkä vuoksi vähän enemmän kokemusta omaavan henkilön on aina tyrmättävä aloittelijoiden näkemykset ja aidot kyselyt ja alettava vihjailemaan kokemattomuudesta, typeryydestä ja mistään mitään tietämättömyydestä.
Olitko ite kaiken oppinut, kun ekan koiran otit??
Koirien kanssa olen pelannut reilusti yli kaksikymmentä vuotta ja erilaisissa koulutuksissa toiminut kouluttajana vuosikymmenet. Koiriakin ollut jo monet, myös lintukoiria.
Vähän sua tuossa olen vedättänyt, myönnetään. Siitä voin pyytää anteeksi. Mutta kun olet kuitenkin mua nuorempi kaveri, niin ota kannustuksena.
Julius
Harrastaja

Kirjoittaja mimme päivämäärä To Elo 06, 2009 1:59 pm

Joo ja näköjään tekstejäkin tulkitaan vähän niinku itse huvittaa .

Julius, rohkeasti vaan saksanseisojien/kanakoirien maailmaan jos sellainen houkuttelee, ei se kanakoiran kouluttaminen mitään ydinfysiikkaa ole. Pennun kanssa sitten vaan heti siipeä ym kehiin ja paljon metsään tutkimaan hajuja ym, sillä päästään jo hyvään alkuun . Pennun hankinnassa kannattaa tosiaan selvittää se emän JA isän käytännön metsästyksen puoli ennemmin kun koe- ja näyttelytuloksia, kuten sanottu näillä toimilla voidaan olettaa että pennulla on mahdollisuus kasvaa toimivaksi koiraksi (tietty jos näytelmykset sun muut kiinnostaa niin pitää ulkonäköönkin kiinnittää huomiota, mutta nää nyt on varmaan sanomattakin selviä asioita). Toivottavasti löydät itsellesi sopivan rodun, itse en voi muuta kun suositella mannermaisia kanakoiria ja etenkin saksanseisojia, sen verran mahtavia koiria ne on muutenkin luonteeltaan että ei voi kun suositella .

Sitten tietysti herää kysymys että mikä saksanseisoja olisi se paras ja itseä miellyttävin vaihtoehto. Lyhytkarvainen, karkeakarvainen vai pitkäkarvainen? Itse kallistun karkkarin puolelle ihan karvan takia, lyhytkarvaisia koiria omistaneena en enää ikinä halua sellaista kotiini. Lyhytkarvaisen karva on kuin liimaa ja tarttuu kyllä ihan joka paikkaan kiinni ja tunkee kantapään nahastakin läpi, auts . Tykkään muutenkin karkkareiden ulkonäöstä partoineen päivineen, se katse mikä niiden kulmakarvojen alta tulee on niiiin sydämen sulattava. Pitkäkarvaista en hankkisi metsäkoiraksi ihan jo karvankaan takia, inhottaa kun kaikki risut ja törtteet tarttuu niihin hetuloihin kiinni. Muutenkin pk saksanseisojat on näin ylistäen luonteeltaan turhan kovia minun käyttöön ja koulutukseen. Jotkut väittää karkkareitakin lyhytkarvaisia kovempipäisiksi, mutta itse en kyllä ole huomannut mitään kummempaa eroa.
mimme
Kehityskelpoinen

Kirjoittaja mimme päivämäärä To Elo 06, 2009 2:02 pm

Voi että on kivaa kun läppärin näppis toimii miten huvittaa...ylistäen=yleistäen.
mimme
Kehityskelpoinen

Kirjoittaja Julius päivämäärä To Elo 06, 2009 2:15 pm

Kiitos neuvoista mimme.
Lukase tuo "Minkä koiran kanssa metsästämään?"- osio. Sieltä näet mun tämänhetkiset koirat.
Jokunen vuosi täytyy noilla nyt mennä, mutta voihan sitä karkkaria sitten joskus katella...
(Koirien iät 5, 2 ja 2-vuotta)
Suurimmalta osalta on tullut asiallista ja "aloittelijaa" neuvovaa tekstiä niin kuin pitääkin. Siitä kiitokset. Yritän aina ite muistella millaista se oli alotella silloin kolmekymmentä vuotta sitten kun joku kysyy mielestäni "tyhmiä". Eipä se asia aina ole niin selvää, kaikki me on joskus alotettu.
Pidetään se mielessä kun täällä kirjoitellaan.
Julius
Harrastaja

Kirjoittaja Oskari päivämäärä To Elo 06, 2009 5:31 pm

Taitaa se Julius olla jonkun vuoden vanhempi.
Koiria on joitain ollut itselläkin ja hieman alle 20v niiden kanssa touhunnut.
Noista seisokeista jokainen kertoo omaa legendaa mikä on kovapäinen ja kertojan mukaan se vaihtuu.
Noissa pk seisojissa kanta mistä alettu jalostamaan ollut pääosin huono lonkkaisia ja tuota od.ta esiintyy kaikissa karvavariaatioissa.
Noissa mitä itsellä oli uroksina molemmat (pk ja kk) ei sen enempää ollut eroa muuten mutta levottomampi oli pk, asiaan saattaa vaikuttaa kun ostin pitovaikeuskoiran millä 8kk ikää ja hieman oppinut huonoille tavoille ed paikassa.
Mimme voinee valaista miten sen koiran käytön tai pelaamisen varmistaa jos molempien vanhempien takaa ja suvusta ei ole muuta kun puheet?
Ei se pelkkä koetulos takaa mitään ja ainakin omassa noutajassa huomannut että metsästys pilaa hyvän koekoiran mutta josko on edes noita kokeita hieman käynyt ja saanut arvosteluja ja päässyt esim Voi-luokkaan niin pentua itse katsellessa pidän parempana vaihtoehtona kun puheet että on sitten kone tuo koira, ikinä ei ole mennyt saalista hukkaan...
Käyttäjän avatar
Oskari
Aktiivinen kirjoittaja

Kirjoittaja Black-grouse päivämäärä Ma Elo 31, 2009 7:36 am

Saksanmetsästysterrieri on monipuolinen metsästys koira. Oppii kohtalaiseksi noutajaksi ja toimii luolilla...

Black-grouse
Kehityskelpoinen

Kirjoittaja Braastad päivämäärä Ti Loka 20, 2009 7:28 pm

Saksanmetsästysterrieri on monipuolinen metsästys koira. Oppii kohtalaiseksi noutajaksi ja toimii luolilla...

On se kyllä melkonen veijari... lämpenee moneen hommaan ja hoitelee nekin pedot siinä sivussa
- Benelli supernova 12/89
- Mossberg 835 12/89
Braastad
Aloittelija

Kirjoittaja Lohari päivämäärä Ti Loka 20, 2009 8:09 pm

Lievä koirakuume se ois itelläki päällänsä. Saku on tällä hetkellä erittäin vahvoilla, noutaa, hoitaa petopolitiikkaa, ajaa jänistäki ainaki vähä Sitkee sissi.

Lohari
Vakituinen kirjoittaja

Kirjoittaja remmi870 päivämäärä Ti Maalis 16, 2010 3:44 pm

Tässä erään venäläisen koiraharrastajan mielipiteitä

Metsästävän laikan käyttäytyminen

Metsästävä laika, joka on täysin rotutyypinomainen, on aina metsästysvietti "päällä"
silloin kun se päästetään irti metsään. Jopa kotitalon lähellä jossa koira asuu irtipäästessään se
alkaa välittömästi etsimään riistaeläintä jonka se voisi ottaa haukkuunsa.
Tämä on yksi tärkeä syy sille, miksi laikat eivät opi mitään sirkustyylin temppuja. Koska ne kyllästyvät nopeasti, ja alkavat etsiä luonnollista mallia käytökselleen, eli metsästämistä, joka menee kaiken muun edelle niiden käyttäytymisessä.

Laika on itsenäinen ajattelija, joka käyttää metsästäessään hyvin paljon omaa järkeään. Se kykenee päättelemään mikä riista on sen omistajalle juuri se arvokkain, jota omistaja haluaa metsästää.
Laika pyrkii myös siihen, että eläin saataisiin saaliiksi vähimmällä vaivalla ja tappelulla.
Tämän takia rotutyypillinen laika ei mene karkkohirven perässä 35 km matkaa toisin kuin joidenkin muiden metsästyspystykorvarotujen edustajat. Laikaa ei myöskään tarvitse etsiä yöpimeällä pitkin metsäautoteitä tutkan kanssa, vaan laika etsii aina isännän ja sillä on hyvä suuntavaisto.

Laikan pennun metsästysvietti herää luonnostaan, mutta pentuvaiheessa on ympäristöllä erittäin suuri merkitys metsästysvietin ja tyylin kehitykselle. Eli omistajalla.
Yleensä ensimmäinen haukuttava riista on orava.
Kun oravan puuhunhaukkuminen sujuu ongelmitta, laika yleensä jatkaa metsästystaitojensa kehittämistä ja siirtyy johonkin arvokkaampaan riistaan.

Tässä vaiheessa on metsästäjälle suuri vaikutus koiran kehitykseen. Vaikka jokainen laika haukkuu pentuna oravaa, niin vanhempana laikat ovat vaihtelevissa määrin kiinnostuneita eri suurriistaan laskettavista eläimistä. Toinen haukkuu hirveä hyvin, toinen on liian kova hirville mutta se voi olla loistava koira villisian tai karhun metsästäjälle.

Parhaat laikat joita näin Uralilla, olivat erittäin monipuolisia,ja ne lähtivät minkä tahansa pienriistalajin perään, kunhan vain omistaja antoi niille siihen yllykkeen, kuten näyttämällä lumessa näädän jälkeä. Muuta ei tarvittu.
Kuitenkin, jos parhaat koirat saivat itse päättää mitä riistaa ne metsästävät, niin poikkeuksetta ne valitsivat aina jonkin oravaa arvokkaamman riistaeläimen kun oltiin metsällä.

Näitä arvokkaampia eläimiä Uralin Taigalla ovat soopeli, näätä, hirvi ja karhu.
Koiran löytäessä näädän tai soopelin tuoreet jäljet, se alkoi jäljittämään jälkeä pitkin, ja lopulta ajoi näädän tai soopelin puuhun.

Uralilla metsästyksellä on aina merkitystä taloudellisesti metsästäjälle.

Hirveä metsästetään lihan vuoksi, ettei perhe kuole nälkään. Näädän ja soopelin kohdalla kysymyksessä on niiden erittäin arvokas nahka.

Jokainen MANSI-tyyppinen laika on kiinnostunut hirvistä, mutta se mitä koira haukkuu riippuu tietenkin myös siitä mitä eläimiä on tarjolla, ja mitä metsästäjä koiraltaan haluaa.

Jos koira haistaa karhun jäljet, se saattaa hylätä kaikki muut hajut ja ryhtyä jäljittämään karhua.
Tässäkin luonnollisesti on poikkeuksia, eivät kaikki laikat kykene karhun pyyntiin.

MANSI-alkuperäiskansalla Uralilla ei koskaan ollut niin, että kaikki laikat olisivat erityisen hyviä metsästämään kaikkea riistaa.

Kun Mansit lähtevät karhunpyyntiin, he ottavat mukaan koiran, joka ei ole liian aggressiivinen karhulle, vaan haukkuu karhua pidemmän matkan päästä rauhallisesti paimentaen. Muutoin metsästäjä saattaisi olla vaarassa, jos karhu koiran ärsyttämänä päättäisikin suuttuneena hyökätä.

Jotkut hirvenmetsästykseen käytetyt laikat ovat aina menossa pelkästään hirvenjäljille, jos ne päästetään metsään irti. Kuitenkin, jos hirveä ei löydy, ne alkavat haukkua puuhun teertä, näätää, tai oravaa.

Minulla oli kerran itselläni laikanarttu, joka oli loistava hirvelle ja peuralle, mutta ainoastaan keskiverto oravanhaukkuja, eikä osoittanut mitään kiinnostusta villisialle.

Tämä on juuri laikojen rikkaus MONIRIISTAISUUS

Kun laika juoksee vapaana metsästäjän rinnalla, se pysyy kuulomatkan päässä metsästäjästä, mutta ei välttämättä näköetäisyydellä.
Laika käy normaalisti ottamassa yhteyttä 5-20 minuutin välein haun aikana.

Koiran haku on sik-sakkia, ensin se etsii vasemmalta, sitten oikealta, sitten takaisin vasemmalle jne.
Hakutyyli kehittyy koiralle pentuna, jo hyvinkin nuorena.

Tämän takia laikanpentua pitää viedä kävelylle metsään jo hyvin nuoresta pitäen.

Metsästäjän täytyy kuitenkin olla tarkkana pentuvaiheessa, ja varoa erityisesti tilannetta, että pentu joutuisi hätääntyneenä etsimään metsästäjää.

Kun pentu hakee, ja menee pois näkyvistä, metsästäjän on parasta istua kannolle, ja odotella rauhassa vaikka tupakoiden. Pennun tullessa käymään yhteyttä ottamassa kehutaan sitä ja usutetaan se uudestaan hakemaan. Näin pentu oppii hakua.

Kun lunta on paljon, ja kulkeminen on vaikeaa sekä metsästäjälle, että pennulle, jotkut metsästäjät kulkevat pitäen pentua hihnassa. Vasta kun löydetään tuoreet riistan jäljet koira päästetään irti. Näin koira ei turhaan väsytä itseään.

Itä-Siperiassa, missä metsästetään erittäin paljon soopelia, laikoilla on eri metsästystyylejä.

Toiset laikat alkavat kiertää nopeasti kehää kun ne löytävät soopelin jäljen. Jossakin vaiheessa ne sitten sattuvat tuoreen jäljen kohdalle, ja alkavat haukkumaan pian riistaa puuhun.

On myös toisentyylisiä koiria, jotka menevät hitaammin pitkin jälkeä kuin ajokoirat, ja saattavat mennä näköaistin perusteella vanhaakin jo lähes hajutonta jälkeä pitkin.

Jotkut kasvattajat ovat yrittäneet jalostaa laika vain tietyn, yhden erityisen riistalajin metsästystä varten. Nämä ovat yleensä keskittyneet peuran ja hirven metsästykseen.
Haittana tässä jalostuksessa on kuitenkin ollut laikan tuhansia vuosia vanha perimä, joka aiheuttaa sen, että laika kuitenkin on kiinnostunut lähes kaikista riistaeläimistä, ja yritettäessä kouluttaa siitä spesialistia, tämä aiheuttaa monesti ongelmia.

Jos metsästäjä haluaa koiran, joka on spesialisti esimerkiksi hirvenmetsästyksessä tai linnunmetsästyksessä, eikä hauku mitään muuta riistaa, tällöin hänen on parempi hankkia joku muu kuin laika.

Sillä laika tulee aina olemaan kaikenriistankoira.
Erämies on erimies ja erimies on tosimies!
remmi870
Aloittelija

Edellinen

Paluu Koirat ja koulutus