Perämoottorit; remontointia, tuninkia jne..

Retkeilijän varusteet kesän ja talven reissuihin.

Valvojat: remington870, Tuisku, sorsastaja, Hylsysoppa, CZ 527 Lux, Torgoth, Hankipoika

Perämoottorit; remontointia, tuninkia jne..

Kirjoittaja Remington887 päivämäärä Ke Touko 26, 2010 7:36 am

Tuossa tuli hommattua viimeviikolla 20 jontikka jahtiveneen perään ja nyt sit pohjakosketuksessa perinteisesti sokka poikki. Jotenkin tuntui että melko nätisti napsahti, mutt tiiä sitte.

No mieleen tulikin tehdä uussokka siihen itse, ja aikaisempien moottorien mukaisesti rautanaulasta siihen tappi. Aikasemmat moottorit olleet 5 heppasia. Siispä kyselenkin. Onko muut tehneet itse sokkatappeja potkuriin tuollaisen kokoisiin moottoreihin ? Kannattaako mahdollisen kovemmat vääntövoiman omaamisen vuoksi laittaa rautanaulasta siihen sokkaa vai olisiko järkevämpää vaikka messinkisestä 4 mm kierretangosta valmistaa nippu sokkia moottorikoppaan varaksi ? Entinen sokka kun oli kierretangosta tehty ja ruostumaton kirkas. Tuntuis vaan että tuollainen kierretanko napsahtelis turhan helposti poikki..

Remington887
Aktiivinen kirjoittaja

Re: Perämoottorit; remontointia, tuninkia jne..

Kirjoittaja haapet-8 päivämäärä To Touko 27, 2010 10:14 am

Vai kannaattaako koittaa mitään epävarmaa, mitä alkuperänen sokka maksaa?
Ei varmaan paljonkaan...

haapet-8
Vakituinen kirjoittaja

Kirjoittaja Remington887 päivämäärä To Touko 27, 2010 2:01 pm

Juu onhan se sekin vaihtoehto.

No paikalleen laittelin rautanaulan pätkän ja uudet vaseliinit. Varasokiksi tein 10 kpl 4,5mm pultin pätkiä.. Sellanen oli poikkimennytkin sokka..

Remington887
Aktiivinen kirjoittaja

Kirjoittaja UnskiV päivämäärä Pe Touko 28, 2010 3:01 pm

Minä ymmärsin, että kyseessä on niinsanottu murtotappi, eikä sokka. Sokka lukitsee mutterin.

Näissä murtotapeissa on sellainen juttu, että kun se tehdään rautanaulasta, tai jostakin sitkeänpehmeästä aineesta, se ei iskussa katkea, vaan lähtee vääntymään akselin ympäri. Tästä on murheena se, että se rikkoo potkurista sen uran, missä se tappi on, voipi lohkoa koko potkurin niin, ettei siitä enää saa kalua. Eli kannattaa ostaa niitä alkuperäisiä. Jos on pakko tehdä itse, niin kovasta messinkilankasta, mutta ei rautanaulasta.
UnskiVee

UnskiV
Vakituinen kirjoittaja

Kirjoittaja Arska67 päivämäärä Pe Touko 28, 2010 6:57 pm

Rautanaula viritykset kannattaa todellakin jättää pois. Niissä käy todellakin niin kuin UnskiV totesi. On itselläkin huonoja kokemuksia takavuosilta... Naula on rullalla akselin ympärillä... potkurissa ei ole pitoa eikä lähde edes irti, kun on sorvautunut potkurin metalliin. Tein aikoinaan vara murtosokat katkenneiden poranterien varsista. Oli merkittävästi parempi materiaali... Sittemmin on pitänyt alkaa suojaamaan itse potkuria iskuilta ja roskilta, kun tällainen muovipotkuri on se heikoin kohta akselilla...
potkuri 4.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
" Leijonat syövät lihaa vaan... kyllä kissoille kalatkin kelpaa"

Arska67
Aika Tekijä

Paluu Varusteet ja välineet