Luonnossa.net -palvelu Foorumin päävalikko
 Ohje   Haku   Käyttäjälista   Käyttäjäryhmät   Rekisteröidy   Käyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisään 
Pyyn pillitys ja sen treenaaminen
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Luonnossa.net -palvelu Foorumin päävalikko -> Metsäkanalinnut ja kyyhkyt
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  

Kirjoittaja

Viesti

SiteAdmin
Site Admin

LähetäLähetetty: Ke Hei 12, 2006 3:24 pm    Viestin aihe: Pyyn pillitys ja sen treenaaminen

Vastaa lainaamalla viestiä

Osa ensikertalaisista on jo muutama kuukausi sitten käynyt harjoittelemassa pyyn pillitystä hyvällä menestyksellä.

Syksyllä, kun poikueet hajoaa ja nuoret linnut alkavat etsiä reviireitään mukava käydä pillittelemässä. Urospyyt vahtivat tarkkaan reviireitään ja tulevat herkästi pillille.

Kärsivällisyys palkitaan aina. Olen itsekin aikoinaan saanut unohtumattomat kokemukset pillittämisestä. Pyyn saa parhaimmillaan pillitettyä 2 metrin lähelle:) Tosin paha mennä siltä etäisyydeltä sitä ampumaan...

Naaraspyy ja poikue vastailee kyllä pillitykseen, mutta eivät tule pillille. Silloin pitää vain hiipiä. Urospyiden pillittely ja saaliiksi saaminen on kyllä tosi mukavaa ja helppoa puuhaa.

Admin, joku

Viimeinen muokkaaja, SiteAdmin pvm Ke Elo 23, 2006 12:30 pm, muokattu 1 kertaa

Takaisin alkuun

Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti

guassimo
Aika Tekijä

LähetäLähetetty: Su Elo 20, 2006 2:49 pm    Viestin aihe:

Suulla saa muuten paljon aidomman ja kuuluvamman äänen kuin pillillä.Smile. Kyllähän pillikin on ihan toimiva, mutta suulla saa mielestäni paljon paremman äänen. Wink

Takaisin alkuun

Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti

Jaakko
Huippu

LähetäLähetetty: Ma Elo 21, 2006 12:46 am    Viestin aihe:

Kyllähän tuo kaupasta ostettu pilli on hyvä.Suulla kun alkaa meikäläinen viheltään ni ei ole pyistä reppuun asti enää vaikka kuin yrittäisi.
Patterin metallikuoresta saa myös tehtyä ehkä osto pilliäkin paremman pillin.

Takaisin alkuun

jeze
Harrastaja

LähetäLähetetty: Su Syy 10, 2006 7:37 pm    Viestin aihe:

mites siihen pilliin niinku puhalletaan?

on sellanen pilli pari vuotta ollu kaapissa pölyttymässä kun ei täällä kauheest oo pyyitä

Takaisin alkuun

Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger

Jaakko
Huippu

LähetäLähetetty: Su Syy 10, 2006 9:56 pm    Viestin aihe:

Ehkä ei tarvi silti pitää 5-15minuutin taukoa aina pillityksen välissä.Ei se pyy pahaa tykkää vaikka puhallat siihen pilliin kerran vaikka minuutissa..ehkäpä useamminkin.Ja aina kun pyy vastaa niin hetken päästä vastaa takasin.
Ja tosiaan ihan tyhjää ei kannata alkaa puhaltelemaan.Elikkä jos metässä kuulet pyyn äänen niin pysähdy ja aloita sillon pillitys.Pitäisi toimia.

Takaisin alkuun

Jaakko
Huippu

LähetäLähetetty: Ma Syy 11, 2006 1:10 am    Viestin aihe:

Sen verran mitä on ite tullu pyitä pillitettyä ja siinä mietiskeltyä samalla pyyn käyttäytymistä, niin olen tullut siihen ajatuksiin, että kun pyy on maassa niin se ei koskaan vastaa vihellykseen.Ja sillon voi mennä pitkäänkin, ettei linnusta kuulu mitään.Se monesti nimittäin puusta laskeutuu alas ja juoksee ääntä kohti.
Toinen millon se vastaa harvakseltaan on vanhat pyyt.Syytä en siihen tiiä, mutta aina kun on ollu vaikee saaha pyytä esille ja lopuksi kun se on saatu niin huomataan, että se on ollut vanha yksilö.
Tommoset johtopäätökset oon tehny niistä.Onko muilla koskaan tullu samoja ajatuksia?

Takaisin alkuun

pyyntimies
Tosi Tekijä

LähetäLähetetty: Ma Syy 11, 2006 10:27 pm    Viestin aihe:

Määki oon huomannu tuon ettei ne maassa ollessaan viheltele ja ei myöskään jos se on ihan lähellä. Siis alle 10 m. Monesti ollu. S eon jännittävä tunne ku se tulee selän taakse istumaan viiteen metriin ja siinä sitte saa yrittää kääntyä niin ettei pyy säikähä. Wink

Takaisin alkuun

Jaakko
Huippu

LähetäLähetetty: Ti Syy 12, 2006 6:55 pm    Viestin aihe:

Ja haastettahan aina tuo kun pyy pääsee liian lähelle jolloin sitä ei enää haulikolla voi ampua.Siinä joutuu miettiin miten sitä sais sievästi karkotettua ettei kokonaan häviä.. Very Happy

Takaisin alkuun

pyyntimies
Tosi Tekijä

LähetäLähetetty: Ti Syy 12, 2006 8:18 pm    Viestin aihe:

No oon mää ruukannu sen ampua siihen viiteen metriinki haulikolla eikä lihat oo menny pilalle. Pitää vaan olla sihtiä ja ampua päähän. tsemppiä

Takaisin alkuun

Jaakko
Huippu

LähetäLähetetty: Ti Syy 12, 2006 10:07 pm    Viestin aihe:

No käyhän se niinkin.Itse mielummin teen sille karkon ja ammun sen lentoon tai jos se selvästi näyttää,että menee oksalle niin odotan ja sitten ammun.
Piekkari ois kyllä mahtava pyyn metsästyksessä.

Takaisin alkuun

Jaakko
Huippu

LähetäLähetetty: Ke Syy 13, 2006 12:42 am    Viestin aihe:

Sitä kannattaa kokeilla jos pyy on esim 10 metrin päässä et ampuu noin sentin verran pyyn yläpuolelle,jolloin vain muutama hauli osuu sen ylävartaloon.Viime vuonna tuo konsti toimi aina kun sitä kokeili.Siinä vaan pitää olla valmiina paikkaamaan jos pyy lähteekin lentään tai juoksemaan.Mutta muutama hauli pään ja kaulan seudulle riittää sen tiputtamiseen ihan hanskana alas.

Takaisin alkuun

Ricke
Noviisi

LähetäLähetetty: Pe Syy 22, 2006 4:25 pm    Viestin aihe:

Tänään kävin elämäni kolmatta kertaa pyyjahdissa, ekana kertana tuli pyy, tokana kertana meni ehkä kokemattomuuden piikkiin paisti saamatta, mutta tänään onnistui lopulta!

Pillitin yhtä pyytä lähes 2 tuntia, ei halunnut tulla kiinni vaan jäi istumaan jonnekkin rypeikköön ja vastasi aina kun itse olin vaihtanut paikkaa, kerran näin sen 30m päässä lentävän tiheämpään pusikkoon, sitten kaikki hiljeni..
Jatkoin matkaa vähän pohjosempaan, sain vastauksen, jopa 2 pyytä vihelteli takaisin. 15min jälkeen oli yksi lähellä, mutta samalla niin hirvi talloo metsässä ja säikäyttää pyyn, itse rupean houkuttelemaan hirveä, niin samalla pyy vastaa aivan minun vierestä, 1min jälkeen se tulee lentäen ja jää istumaan noin 7m päähän, minulla tosiaa selkä sitäpäin ja innokas koira takana että kääntyminen ei olisi onnistunut.. Pyy lensi noin 25m päähän ja istahti uudelleen, oli mahtavaa katsoa sen toimintaa, näkyi vain pää joka kurkkaili! Sitten se jatkoi matkaa noin 50m ja jäi viheltämään, se vastaili innokkaasti ja kuulin että se oli maassa, eli tässä voi jotkut olla erimieltä mutta pyy tuli maatapitkin ja vihelteli innokkaasti, mutta sitten oli hiljaista melkein 20min, pyytä ei näkynyt eikä kuulunut mutta ääni oli tullut niin lähelltä että tiesin sen olevan hollilla mikäli se vielä oli siellä. Nousin varovasti seisomaan ja kävein pari metriä kurkkailemaan kalliota, siellä se istui, aivain paikoillaan, katselin kauan sitä ja koitin päättää että onko se nyt varmasti se lintu eikä mikään ihmeellinen risu, päätin että se on pyy ja pistin haulit ilmaan, pyy se oli ja paikalle jäi Smile sen kaveri vastasi vielä 2 kertaa mutta sitten hiljeni kokonaan ja päätin lähteä kotiin paskalle!

Tosiaa erittäin kiva metsästysmuoto, yksin tai koiran kanssa vaan kävelemään, kahvia ja evästä mukaan, istut ja lepäät samalla kun pillittelet Smile

Maltti on ERITTÄIN tärkeetä, itsellä oli vaikeeta ekalla kerralla pysyä paikallaan kun Pyy vastasi pariin otteeseen ja sitten oli hiljaista noin 10-20min, siinä haluaa niin lähteä etsimään sitä, MUTTA ÄLÄ IHMEESSÄ TEE NIIN ! Jos pyy vastailee se tarkoittaa yleensä sitä että olet väärällä alueella, eli sen alueella ja se tulee kyllä kurkkimaan, mutta jos se tulee varovasti ja hiljaa niin sinä et sitä huomaa, ellei se vihellä, usein se kyllä tekee niin jossainvälissä, pitää vaan odottaa .. Smile ja antaa sen istahtaa oksalle tai maahan mistä se on helppo napsia!

Takaisin alkuun

Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla

Ricke
Noviisi

LähetäLähetetty: Pe Syy 22, 2006 5:00 pm    Viestin aihe:

nooh Smile metsästänyt 5 vuotta, isä ja isoisä olivat molemmat innokkaita, olen lukenut ja kuullut muilta paljon Pyyjahdista, mutta jos olen väärässä niin saa toki korjailla, tossa textissä on johtopäätöksiä mitä olen vetänyt muutaman jahdin perusteella Smile

Takaisin alkuun

Ricke
Noviisi

LähetäLähetetty: Pe Syy 22, 2006 5:32 pm    Viestin aihe:

en sitten riehu kanssasi sen kummemmin Wink lähden kirkkonummelle vielä kyyhkyjä kattelee!

Takaisin alkuun

Jaakko
Huippu

LähetäLähetetty: Pe Syy 22, 2006 7:10 pm    Viestin aihe:

2 tuntia pillittäny pyytä? No ei juma..Tarvii jo tosiaan sitkeyttä tollaseen lihamäärään jahtaamiseen.Ja tuntu tuo pyy olleen useemman kerran jo siinä hollilla niin miksi et tempassu kerralla sinne haulia perään..?Tosiaan jos se pyy ei ala vastailee,niin painukaa hyvät miehet sinne mettään vähä rytistelee missä se viimeksi on ääntäny.Se kyllä lähtee lentoon,muttei lennä kuin sen 50 metriä ja taas pysähtyy.Tälleen saatte varmasti kontaktin siihen ja tiedätte sen olemassa olon.Sitten ei muuta kun seuraavista paikoista haulimakone pyytä kohti ja tulta.
Eilisellä reisulla tuli pillitettyä aika sitkeästi pyytä.Puolen tunnin jälkeen se vasta tuli sellaiseen paikkaan mistä sen pysty ampuun.Ja oli muuten iso pyy.Varmaa joku vanha tai muuten ollu hyvissä ruuissa Wink

Takaisin alkuun

Jaakko
Huippu

LähetäLähetetty: Pe Syy 22, 2006 10:08 pm    Viestin aihe:

Joo pullaa syötetty vakiona sille 24/7... Very Happy No todellisuudessa olin eka kertaa sillä alueella.Mutta kait ne jotku kasvaa isoiksi.Yhen pyyn oon nähny täytettynä joka oli järkyttävän iso.En sitten tiedä kasvattaako täyttäminen pyyn kokoa,muttei se pieni ollu.

Takaisin alkuun

Leijona Valametti
Tosi Tekijä

LähetäLähetetty: La Syy 23, 2006 9:35 pm    Viestin aihe:

Poropaimen kirjoitti:
Jaakko kirjoitti:
2 tuntia pillittäny pyytä? No ei juma..Tarvii jo tosiaan sitkeyttä tollaseen lihamäärään jahtaamiseen.

Niimpä.. Very Happy

Onpahan jotain haastetta ettei ole liian helppoa lihaa, se ei ole mielestäni mukavaa jos käy vaan metsässä, viheltelee vähän pillillä, ampuu ja lähtee kotiin.

Takaisin alkuun

Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger

Jaakko
Huippu

LähetäLähetetty: Su Syy 24, 2006 2:05 am    Viestin aihe:

Poropaimen kirjoitti:
Hmmm..alkaa tämä pillitys tuntua jo liian helpolta. Tänään 2min pillitystä ja pyy nousee 15m. puuhun.. Wink

Tuleppa tänne meillepäin pillittelemään,niin ei tuo 2minuuttia enää riitäkkään.Tänä vuonna ollu pyyt kyllä tosi arkoina ja harvemmin vastailleet pillitykseen.Ja ne pyyt mitkä on saatu pakastimeen asti on ollut vähintään sen 15-30minuutin pillityksen jälkeen.

Takaisin alkuun

guassimo
Aika Tekijä

LähetäLähetetty: Su Syy 24, 2006 3:34 pm    Viestin aihe:

Olen aika monesti saanut pillitettyä pyyn tien toiselle puolelle. Ei ole kovin paha kukka. Seuraavaksi koeta saada suulla houkuteltua pyy hollille. Siinä on hiukan enemmän haastetta. Wink

Takaisin alkuun

Ukkoteeri
Tosi Tekijä

LähetäLähetetty: Su Syy 24, 2006 5:21 pm    Viestin aihe:

guassimo kirjoitti:
Olen aika monesti saanut pillitettyä pyyn tien toiselle puolelle. Ei ole kovin paha kukka. Seuraavaksi koeta saada suulla houkuteltua pyy hollille. Siinä on hiukan enemmän haastetta. Wink

Se on totta tosiaan kyllä vaikeaa! Mahdotonta se ei kuitenkaan ole. Joskus viime syksyna sain pyyn vihelleltyä hollille omalla suullani. Jänispassissa olin ja lämpimikseni rupesin koittamaa viheltää pyyn äänellä ja kohta yksi alkoikin vastailemaan ja kotvan kuluttua se pyrähti viereiselle oksalle tiirailemaan. Jätin ampumatta jo pelkästään läheisyyden vuoksikin.

Takaisin alkuun

Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Luonnossa.net -palvelu Foorumin päävalikko -> Metsäkanalinnut ja kyyhkyt Kaikki ajat ovat GMT + 5 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Etusivu Eräretkeily Metsastaminen Kalastaminen Saaliskaloja Päivitykset Galleria Palaute