Luonnossa.net -palvelu Foorumin päävalikko
 Ohje   Haku   Käyttäjälista   Käyttäjäryhmät   Rekisteröidy   Käyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisään 
Mieleen jäänyt muisto perhovesiltä

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Luonnossa.net -palvelu Foorumin päävalikko -> Perhokalastus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  

Kirjoittaja

Viesti

Hirvanen
Moderaattori

LähetäLähetetty: Ti Elo 29, 2006 11:26 am    Viestin aihe: Mieleen jäänyt muisto perhovesiltä

Vastaa lainaamalla viestiä

Kerro muistosta joka on jäänyt mieleen perhovesien varrelta. Oliko se ensimmäinen perhokala jonka aina muistat, vaiko kenties taistelu sen suuren kanssa?

Itselläni mieleen on painunut eräs reissu Lätäsenolle toistakymmentä vuotta sitten. Olin vasta aloittelemassa perhokalastusta ja olin reissussa isäni kanssa. Isä vannoi silloin vielä uistinten nimeen, ja toisinaan lipoilla saikin hyvin harria. Eräänä päivänä Vähäkurkkion koskella paistelin makkaraa nuotiolla isän heittäessä Laser-lippaa hyvällä harripaikalla siinä ihan vieressäni. Aikansa vanhamies kalasti tuloksetta ja niinpä paikkoja vaihdettiin päikseen, minä samalle kivelle perhoa heittämään missä isä oli juuri lippaa tarjonnut ja vanhempi Hirvanen makkaraa paistamaan. Naureskeli vielä tullessaan jottei noilla "karvakoukuilla" mitään kalaa saa. Heitin ensimmäisen heiton, perho valui virran mukana pari-kolme metriä ja siima kiristyi. Harri, pienehkö, mutta harri kuitenkin. Seuraava heitto ja tärppi. Seuraava ja 35cm harri. Seuraavalla 36cm harri jne jne. Tätä menoa jatkui tovin aikaa, ja loppujen lopuksi rannalla käytin 37 harria niiltä samoilta jalansijoilta. Kaikki kalat otti Red Tagiin. Muutama kala otettiin ruoaksi ja loput laskettiin takaisin. Mutta eipä ole isäni naureskellut perhokalastukselle sen koomin...

Takaisin alkuun

Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti

M.Jussila
Harrastaja

LähetäLähetetty: Ma Tam 08, 2007 10:56 pm    Viestin aihe:

Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen harrastanut perhokalastusta 9 vuotta ja "tosissaan" viimeiset neljä vuotta. Kaikenlaista sitä on mahtunut noihin vuosiin mutta kaikkein mielenpainuvin juttu tapahtui kaksi vuotta sitten Nuorttijoella. Olin neljän päivän vaellus-ja kalastusretkellä kaveriporukan kanssa mainitulla Nuorttijoella. Oli retken kolmas päivä. Olimme kalastaneet koko päivän joella alavirtaan kulkien. Kaloja oli tullut paljon, tosin vain pieniä harjuksia ja tammukoita ja yksi jopa 30cm harjus. Kaikki kalat olimme päästäneet. Aurinko alkoi jo laskemaan, tai eihän se silloin laskenut ollenkaan. Heittelin vuolaan ja pitkän kosken rannalla kuulapää nymfiä. Niskalta aloittaen kolusin tarkasti koskea alavirtaan kulkien. Kalat vain loisti poissaolollaan. Kosken keskivaiheilla tuli niin herkullisen näköinen paikka jossa oli "pakko" olla kalaa. Siinä kohtaan oli nimittäin syvä monttu jonka syvyydeksi arvijoin n. 3m. Minulle tuotti ensiksi ongelmia saada perho oikeaa syvyyteen, eli lähelle pohjaa. Viimein sain kuitenkin kamppailtua perhon minua mielyttävään syvyyteen. Siinä sitten heittosiimaa seuraillessani ja perhoa siimasta nykiessäni se pamahti kiinni! Nanosekunnissa oli kädestäni kadonnut vetämäni siima pois ja ilmaan pongahti komia taimen! Heti laskeuduttuaan taimen veti siimaa kelalta sellaisella voimalla jota en ole toiste kokenut! Tämän räjähtävän alun jälkeen taimen palasi monttuunsa juromaan perho suussa ja minä aloin kuumeisesti miettimään miten sen saisin ylös, minulla ei näet ollut haavia mukana, sillä en saanut sitä mahtumaan rinkkaani. Tunsin selvästi taimenen pienetkin pyrähtelyt 4- luokan vavassani joka muistutti kaarevuudeltaan larvakoukkua. Sitten kaikki päättyi yhtä nopeasti kuin oli alkanutkin, siima vain yhtäkkiä löystyi ja taimen oli irti. Olin murheen murtama, huuleni ja raajani väpättivät hermostunessti ja pala nousi kurkkuun. Siihen minä jäin tuijottamaan monttua pitkäksi toviksi samalla kun aurinko värjäsi joen komeasti oranssin väreihin... perhokalastuksen parista ei ollut enään paluuta, ikinä.

Takaisin alkuun

Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti

Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Luonnossa.net -palvelu Foorumin päävalikko -> Perhokalastus Kaikki ajat ovat GMT + 5 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Etusivu Eräretkeily Metsastaminen Kalastaminen Saaliskaloja Päivitykset Galleria Palaute