Luonnossa.net -palvelu Foorumin päävalikko
 Ohje   Haku   Käyttäjälista   Käyttäjäryhmät   Rekisteröidy   Käyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisään 
Pyyn metsästäminen ja pillitystekniikka
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Luonnossa.net -palvelu Foorumin päävalikko -> Metsäkanalinnut ja kyyhkyt
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  

Kirjoittaja

Viesti

SiteAdmin
Site Admin

LähetäLähetetty: To Hei 06, 2006 10:03 am    Viestin aihe: Pyyn metsästäminen ja pillitystekniikka

Vastaa lainaamalla viestiä

Elinympäristö ja pillitystekniikka
Pyytä metsästettäessä kaikkein olennaisinta on tietää, että sen elinympäristönä ovat tiheäkasvuiset sekametsät, joissa kasvaa kuusta, leppää ja muita lehtipuita. Tällaiselle alueelle saavuttuaan metsästäjä voi ottaa pyypillin saman tien esille tai odottaa aluksi 20 minuuttia, jolloin metsästäjän saapumisen havainnut pyy ehtii rauhoittua. Pyyn lajikutsumaääni on tiaismaisen hento vihellys: tii-tii-tititti tai tii-tii-tititti-tittitii.

Kokenut metsästäjä on kuullut monia muitakin versioita pyyn viheltelystä ja osaa vaihdella pillitysääntä myös siten, että muodostuu kuva useamman yksilön pyyperheestä. Pillitys voi tapahtua samalla, kun liikut maastossa tai voit hakeutua suojaisaan paikkaan ja pillittää paikallaan.

Admin, joku

Takaisin alkuun

Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti

SiteAdmin
Site Admin

LähetäLähetetty: To Hei 06, 2006 10:04 am    Viestin aihe: Maastoon naamioituminen

Maastoon naamioituminen
Kaikkein tärkeintä on kuitenkin muistaa naamioitua ympäröivän maaston väreihin. Pyy huomaa metsästäjän helposti suojaamattomista kasvoista ja paljaista käsistä. Liikkumattoman ja naamioituneen metsästäjän havaitseminen on pyylle, kuten myös monelle muullekin riistaeläimelle usein täysi mahdottomuus.

Kerrankin onnistuin hiipimään 15 metrin etäisyydelle pyystä, joka lähestymiseni kuultuaan vain jähmettyi paikalleen tuijottamaan – kuin ei olisi ymmärtänyt mitään lähestyvästä vaarasta. Hyvin naamioituneena olen yllättänyt metsäpolulla kävelleen pyyn useita kertoja. Pyy löytää maasta, mm. marjoja, ruohokasveja tai hyönteisiä. Talvella taas lepän ja koivun silmut ja urvut ovat niille suurta herkkua.

Admin, joku

Takaisin alkuun

SiteAdmin
Site Admin

LähetäLähetetty: To Hei 06, 2006 10:04 am    Viestin aihe: Omia ensikokemuksia...

Omia ensikokemuksia
Pyyn pillitys on helppo ja erityisen tehokas keino houkutella pyy ampumaetäisyydelle. Muistan elämäni ensimmäisen pyyn pillitysreissun. Pillitin paikallani varmasti jo toista tuntia ilman mitään vastausta. Sitten yhtäkkiä näin, kuinka kolme pyytä lensivät ylitseni ja laskeutuivat taakseni 20 metrin päähän. Pyyt lensivät alle 2 metrin etäisyydeltä, enkä ikinä unohda sitä elämystä ja ensimmäistä ampumaani pyytä. Kärsivällisyys palkitaan.

Pyyn pillittäminen on taito, jota monet haluavat kokeilla jo ennen metsästysluvan saamista. Pyyt eivät aina vastaa pillin ääneen, mutta tulevat usein lähemmäs katsomaan. Varsinkin koiraspyyt ovat tässä mielessä innokkaita puolustamaan reviiriään. Aseen sijasta pillittäjä voikin laukaista kameran ja tutustua tällä tavalla metsästykseen.

Admin, joku

Takaisin alkuun

SiteAdmin
Site Admin

LähetäLähetetty: To Hei 06, 2006 10:05 am    Viestin aihe: Pyyn käyttäytyminen metsästystilanteessa

Pyyn käyttäytyminen metsästystilanteessa
Metsästysajan alkupuolella pyyt vastaavat ja tulevat helpostikin esille pöyhistelemään rintaansa lähietäisyydelle. Metsästyskauden loppua kohden mentäessä on vaikeampaa löytää kesän jäljiltä kesyä pyytä. Varovaisempia ja kokeneempia pyitä joudutaan usein lähestymään samalla, kun niiden kanssa käydään vuoropuhelua – muuten ampumaetäisyydelle pääseminen voi olla erittäin vaikeaa.

Pyyn saapumisen voi havaita myös sen pyrähdysmäisestä lentoäänestä. Pyy saattaa puun sijaan myös laskeutua maahan eikä heti vastaakaan sieltä pillitykseen. Tässä vaiheessa metsästäjältä vaaditaan suurta tarkkaavaisuutta, sillä maassa kiertelevä pyy voi ilmestyä yllättäen ampumaetäisyydelle. Näköyhteyden puuttuessa pillitystiheyttä voi harventaa ja keskittyä kärsivällisesti pyyn paikallistamiseen maastosta.

Admin, joku

Takaisin alkuun

SiteAdmin
Site Admin

LähetäLähetetty: To Hei 06, 2006 10:05 am    Viestin aihe: Tuntomerkit ja elinympäristö

Tuntomerkit ja elinympäristö
Pyy on selkäpuoleltaan harmaan kirjava metsäkanalintu. Kukolla on musta ja kanalla valkeankirjava leukalappu. Pyy on paikkalintu, joka elää vuoden ympäri alle 10 hehtaarin alueella, joten kerran hyväksi pyypaikaksi osoittautunut nuori metsä on myös sitä jatkossakin. Pienestä koostaan huolimatta (350 grammaa) pyy on myös erinomainen riistalintu. Pyyn liha on maultaan mietoa ja ehkä juuri tästä syystä parasta metsäkanalintua.

Admin, joku

Takaisin alkuun

Kortto
Moderaattori

LähetäLähetetty: Ti Hei 11, 2006 4:03 pm    Viestin aihe:

Itse olen kokeillut pillittämistä ja pettynyt. Voi johtua omasta kärsimättömyydestänikin, mutta jokatapauksessa ikinä en ole pyytä pillittämällä saanut vaikka olen useita kertoja kokeillut. Ei sillä että tämä metsästysmuoto ei kiinnostaisi, varmaan todella mielenkiintoista jahtia kun sen vain osaa Razz

Kaikki ampumani pyyt ovat tulleet saaliiksi muun jahdin ohella kun ne ovat pyrähtäneet edestä lentoon.

Takaisin alkuun

Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger

Torgoth
Moderaattori

LähetäLähetetty: Ti Hei 11, 2006 4:09 pm    Viestin aihe:

Kortto kirjoitti:
Itse olen kokeillut pillittämistä ja pettynyt. Voi johtua omasta kärsimättömyydestänikin, mutta jokatapauksessa ikinä en ole pyytä pillittämällä saanut vaikka olen useita kertoja kokeillut.

Minä olen pyyn usein lähelle saanut, mutta ehkä vain kerran saaliiksi asti. Kärsimätön olen itsekin ja huonon paikan tunnun aina valitsevan, kun pyy pyrähtää aina jonkun puun taakse niin, että hollia etsiessä se huomaa ja karkaa. Sinulla voi olla pillitystekniikassakin vikaa, jos et pyytä saa edes vastailemaan tai uteliaisuutta herätettyä.

Takaisin alkuun

Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti

Jaakko
Huippu

LähetäLähetetty: Ti Hei 11, 2006 4:17 pm    Viestin aihe:

Jos meinaa pyitä pillittää,niin ei kannata ihan mitä kuusikkoa tahansa ottaa.Vaikka alue näyttäisikin hyvältä voi olla,että saat pillittää lintua kauan ennen kuin mitään ilmaantuu.
Itse olen parhaaksi huomannut,että pillitän sillon kun kävelen metsässä ja kuulen pyyn äänen.Sillon pysähdyn otan pillin ja vaihan panokset.Siinä kun istuu 10minuuttia kannolla ja hiipii niin on kumma jos pyy ei anna itsestään merkkiä.
Eka vuonna kun aloitin metsästyksen en saanut pillillä yhtään pyytä.Mutta nyt viime vuosina on oppinu ton pillityksen aika hyvin.Saimme kaverin kanssa viime vuonna aika hyvät pyysaaliit ja pyy se oikeasti on laitettuna hyvä lintu.

Takaisin alkuun

Torgoth
Moderaattori

LähetäLähetetty: Ti Hei 11, 2006 4:20 pm    Viestin aihe:

En minäkään rupea pilliin puhaltelemaan, jos en mitään merkkiä pyystä ole ensin saanut, mitä nyt joskus kahvitupakkaa poltellessa varulta puhaltelen.
Itse arvostan pyyn lihan parhaaksi lihaksi. Nousipa vesi kielelle.Smile

Takaisin alkuun

Jaakko
Huippu

LähetäLähetetty: Ti Hei 11, 2006 4:23 pm    Viestin aihe:

Sitä pillitystä kannattaa harjoitella joltain lintu cd:ltä.Tai ainakin kuunnella miten se ääntelee,jos ei ennen ole pyystä mitään tietoa.
Pyy oikein laitettuna on jotain ihan parasta.

Takaisin alkuun

Jaakko
Huippu

LähetäLähetetty: Ke Hei 12, 2006 1:44 am    Viestin aihe:

Minä kans opettelin pillityksen kuulemalla pyyn äänen metsässä ja sen jälkeen aloin vastailemaan siihen.Se on kyllä ihan mukavaa touhua ja nyt kun on oppinut sen kunnolla,niin tuntuu et mikä siinä voi olla vaikeeta.Mutta kaikki osaa jotain.Jotku taitaa vaikka Teeren kuvastuksen paremmin.Minulta se ei yhtään suju vaikka on kokeiltu.

Takaisin alkuun

Ukkoteeri
Tosi Tekijä

LähetäLähetetty: Ke Hei 12, 2006 4:18 pm    Viestin aihe:

Pyytä kuulemalla sen parhaan äänen oppii. Toisinaan itse teen niin että lähden pilli suussa kuljeskelemaan metsään ja vihellän pari kertaa ja kuuntelen tuleeko vastausta ja lähden matkaan jos ei tule. Itsekin olen pillittänyt jo jonkin aikaa mutta saaliiksi ei ole vielä jäänyt yhtään huonon tuurin/ pummien takia.

Takaisin alkuun

Jaakko
Huippu

LähetäLähetetty: To Hei 13, 2006 2:37 pm    Viestin aihe:

Miten te ruukaatte tehdä kun pyy on saatu pillittämällä ampuma hollille.Ammutteko sitä oksalle jolloin se ei liiku vai kenties paikan vaihdon yhteydessä lentoon?

Takaisin alkuun

JL33
Noviisi

LähetäLähetetty: Pe Hei 14, 2006 10:16 pm    Viestin aihe:

Hienoo touhua, pyyn pillitys parhaillaan olen saanut pyyn kahteen metriin.Pyy on todella utelias taikka vähä tyhmä taikka rohkea tiedä sitä sitten.Kovia reviinpuolustajia ne ainakin on..pillityspaikat vuodesta toiseen samat.Parina viime vuotena pillitys jäänyt vähemmälle sen verran meijän aluuella on noi hirvikärpäset lisääntynyt, ettei paljon pysty kannonnokassa istuun paikoillaan ja vihelteleen Razz

Takaisin alkuun

Aku
Tosi Tekijä

LähetäLähetetty: Pe Hei 14, 2006 11:17 pm    Viestin aihe:

Todella mukavaa hommaa tämä pyyn pillitys.

Hyvä vinkki: Jos näät esim kesällä tiellä pyyn niin pistä paikka muistiin ja syksyllä mene lähialueille viheltelemään. Pyyt eivät vaihda reviiriään paljoakaan ja jos hyvin käy saatat päästä kosketuksiin pyitten kanssa.

Sama juttu metsissä, pistä mustiin paikat vaikka hirvimetsällä ollessa ja käy myöhemmin pienemmän ritsan kanssa kokeilemassa pyypaistia.

Paikkauskollisuutta osoitti jokunen vuosi takaperin se että aina kun meni tietyn marjapaikan ohi kaksi pyytä lähti metrilleen samalta paikalta . Kerran sitten hiivin lähelle ja nostin haulikon poskelle - pyyt räpsähtivät lentoon - PAM - toinen pyy alas. Oli hieno kokemus kun lentoon pääsi ampumaan.

Takaisin alkuun

Aku
Tosi Tekijä

LähetäLähetetty: Pe Hei 14, 2006 11:43 pm    Viestin aihe:

Jep. Ja riittää jos suurinpiirtein miettiin sen reviirin rajan päässään ja lähtee kävelemään läpi, välillä aina pitäen taukoja ja pillittäen. Näin saa koko alueen "skannattua".

Takaisin alkuun

homenokka
Sikahyvä

LähetäLähetetty: La Hei 15, 2006 12:07 am    Viestin aihe:

Minä taasen olen lukenut muutaman vuoden vanhasta metsästäjä lehdestä, että pyy voi elää koko elämänsä 2-19 ha metsäpläntissä. Edellyttäen tietenkin hyviä olosuhteita.

Takaisin alkuun

Aku
Tosi Tekijä

LähetäLähetetty: La Hei 15, 2006 1:02 am    Viestin aihe:

Elämän ja vuoden ero on huima. Pyyn elämän aikana sen elinalueet voidaan hakata moneen kertaa kun taas vuodessa ei välttämättä pahempia muutoksia kerkeä tapahtumaan. Ei tietenkään pyytkään jää hakkuuaukiolla reviirilleen jos puut lähtee.

Jokatapauksessa itse olen huomannut pyiden usein oleskelevan niillä alueilla missä niitä on nähty. Se on pitänyt kutinsa aika hyvin ja jokunen kymmenen pyytäkin viimevuosien varrelta sen osoittaa todeksi.

Takaisin alkuun

JL33
Noviisi

LähetäLähetetty: La Hei 15, 2006 10:29 am    Viestin aihe:

Sen verran viä, että alkukaudesta se on joskus hauskaa ku poikue on kasassa,kun parhaillaan sattaa 3-4pyytä vastailla.Täytyy vaan tämmössissä tapauksissa muistaa ettei lahtaa kaikkia....

Takaisin alkuun

homenokka
Sikahyvä

LähetäLähetetty: La Hei 15, 2006 11:40 am    Viestin aihe:

homenokka kirjoitti:
Minä taasen olen lukenut muutaman vuoden vanhasta metsästäjä lehdestä, että pyy voi elää koko elämänsä 2-19 ha metsäpläntissä. Edellyttäen tietenkin hyviä olosuhteita.

Anteeksi, että liioittelin asiaa. Pyy elää usein koko aikuisen ikänsä samalla pienellä, 2-16 hehtaarin suuruisella reviirillä

Tämän tiedon katsoin kirjasta Suomen luonto: linnut

Takaisin alkuun

Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Luonnossa.net -palvelu Foorumin päävalikko -> Metsäkanalinnut ja kyyhkyt Kaikki ajat ovat GMT + 5 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Etusivu Eräretkeily Metsastaminen Kalastaminen Saaliskaloja Päivitykset Galleria Palaute